6 WASIAT SAIDINA UMAR

6 WASIAT SAIDINA UMAR :

1. Jika engkau menemukan cela pada seseorang dan engkau mahu mencacinya, maka cacilah dirimu. Kerana, celamu lebih banyak darinya.

2. Bila engkau hendak memusuhi seseorang, maka musuhilah dahulu perutmu. Kerana, tidak ada musuh yang lebih berbahaya terhadapmu selain perut.

3. Bila engkau hendak memuji seseorang, pujilah ALLAH s.w.t.! Kerana, tiada seorang manusia pun lebih banyak dalam memberi kepadamu dan lebih santun lembut kepadamu selain DIA.

4. Jika engkau ingin meninggalkan sesuatu, maka tinggalkanlah kesenangan dunia. Sebab, andaikata engkau meninggalkannya, bererti engkau terpuji.

5. Bila engkau bersiap-siap untuk sesuatu, maka bersiaplah untuk mati. Kerana, jika engkau tidak bersiap untuk mati, engkau akan menderita, rugi penuh penyesalan.

6. Bilamana engkau ingin menuntut sesuatu, maka tuntutlah Akhirat. Kerana, engkau tak akan memperolehnya kecuali dengan mencarinya.

Sunday 11 March 2012

INDAHNYA MUSLIMAH


Bismillahirrahmaanirrahiim.

Peringatan buat diri sendiri dan sahabat yang disayangi.

Indahnya seorang Muslimah itu adalah apabila dia mengetahui peranan dan tanggungjwabnya di dunia ini, serta mematuhi segala peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T serta menjauhi laranganNya. Dia meletakkan akhirat di depan, dan dunia dibelakangnya.

 Dia menyatakan keimananNya kepada Allah melalui hati, ucapan dan perbuatan sepertimana dalam sabda Rasulullah S.A.W – “Bermula iman itu ialah yakin dengan hati, diikrarkan dengan lidah dan dilaksanakan dengan perbuatan.”

Allah berfirman : “Sesungguhnya orang yang sebenarnya beriman ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian mereka tidak ragu-ragu dan  berjihad dengan harta dan diri mereka pada jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar.” (Al-Hujurat:15)

Iman adalah segala-galanya. Ia merupakan harta yang tak ternilai, merupakan anugerah dari Allah buat hambaNya yang dikasihi. Namun sudikah kita mempertahankan iman kita sepertimana Sumayyah dan Asiah hingga sanggup mempertaruhkan nyawa? Sanggupkah kita berkorban masa, harta dan tenaga seperti Saidatina Khadijah?


Atau mungkin pesona dunia lebih mendapat tempat dalam hati kita. Kita amat mudah berkecil hati pada perkara yang remeh-temeh hingga lupa bahawa orang yang beriman itu adalah orang yang sabar.

Firman Allah :
 “Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkan kesabaranmu.” (Ali Imran:200)

 Fokus hati kita terhenti pada perkara selain Allah (ghairullah). Kita lebih risau akan pandangan orang lain daripada pandangan Allah dan RasulNya. Bahkan kita malu untuk melaksanakan perintah Allah kerana takut dikatakan tidak up-to-date, jumud, dan sebagainya.

Allah telah menyatakan bahawa “Kehidupan dunia ini hanyalah senda gurau dan main-main saja. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenar-benarnya kehidupan.” (al-Ankabut:64)

“Seandainya dunia itu sepadan dengan sayap nyamuk di sisi Allah, nescaya Allah tidak akan memberi minum kepada orang kafir walau seteguk air.” (HR. Tirmizi)-Hasan Sahih.

Oleh itu, tak usahlah kita meletakkan cinta kepada dunia dalam hati kita kerana hal itu hanya mengundang kebinasaan.

Mari kita sama-sama usahakan cinta kepada Allah kerana hanya Dia empunya cinta sejati. Yakin, berpegang teguh dengan agama Allah, dan bertawakal yakni menyerahkan diri hanya kepadaNya.

 Firman Allah :

“Sesungguhnya orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka (kerananya) dan kepada Tuhanlah mereka bertawakal.” (al-Anfal:2)

 Marilah kita contohi Rabiatul Adawiyah, hamba Allah yang ikhlas mencintai Tuhannya . Dia memandang segala-galanya adalah dari Allah. Pandangan hatinya hanya pada Allah, rindu dan cintanya tertumpu hanya pada Allah. Dia ibarat musafir di dunia, berkelana mengumpul bekal yang terbaik iaitu amal saleh semata-mata mengharap keredhaan Allah. Destinasi pastinya adalah negeri akhirat tempat dia bertemu cinta sejatinya. Alangkah indahnya muslimah sepertinya!

Rasulullah S.A.W bersabda :
“Perbandingan dunia dan akhirat itu laksana perumpamaan seseorang di antara kalian yang memasukkan jari-jarinya ke dalam lautan. Cuba perhatikan, apa yang dapat ia peroleh?”
(HR. Muslim)

LET'S BE A BETTER MUSLIMAH! INSYA-ALLAH..:)



No comments:

Post a Comment