6 WASIAT SAIDINA UMAR

6 WASIAT SAIDINA UMAR :

1. Jika engkau menemukan cela pada seseorang dan engkau mahu mencacinya, maka cacilah dirimu. Kerana, celamu lebih banyak darinya.

2. Bila engkau hendak memusuhi seseorang, maka musuhilah dahulu perutmu. Kerana, tidak ada musuh yang lebih berbahaya terhadapmu selain perut.

3. Bila engkau hendak memuji seseorang, pujilah ALLAH s.w.t.! Kerana, tiada seorang manusia pun lebih banyak dalam memberi kepadamu dan lebih santun lembut kepadamu selain DIA.

4. Jika engkau ingin meninggalkan sesuatu, maka tinggalkanlah kesenangan dunia. Sebab, andaikata engkau meninggalkannya, bererti engkau terpuji.

5. Bila engkau bersiap-siap untuk sesuatu, maka bersiaplah untuk mati. Kerana, jika engkau tidak bersiap untuk mati, engkau akan menderita, rugi penuh penyesalan.

6. Bilamana engkau ingin menuntut sesuatu, maka tuntutlah Akhirat. Kerana, engkau tak akan memperolehnya kecuali dengan mencarinya.

Saturday 23 June 2012

Be Positive

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Sollu 'alan Nabi.

Positif. Senang cakap. Tapi sangat susah nak jadi positif. Positif ; sifat unggul Rasulullah s.a.w. Sebab apa? Sebab baginda berserah diri 100% kepada Allah. Yakin sepenuh jiwa. Bismillahi tawakkaltu 'Allallahi.

Alhamdulillah, Allah izinkan jumpa dengan blog yang explain tentang macam mana nak latih jiwa jadi positif, dengan kaedah berkomunikasi dengan Allah all the time. No mind-chat. Sebab selalunya manusia sentiasa bercakap dalam fikiran dia. Dan selalunya bila jadi macam tu kita akan terdorong untuk buat keputusan yang salah/ prasangka/ fikiran negatif...tak serahkan urusan kita pada Allah. Proses komunikasi dengan Allah bertujuan untuk kita lepaskan ke'aku'an diri kita, lebih yakin dan pasrah kepada Allah, dekatkan hati kepada Allah, dan melatih diri untuk mengikut kehendak Allah dengan berserah diri. Dalam erti kata lain, melatih diri untuk sedar yang kita hanya hamba Allah dan mengakui keTuhanan Allah (Tauhid).





Allah sentiasa bersama dengan hamba yang mengingati Dia. Jom kita praktis komunikasi dengan Allah, in every situation and every time. Boleh doa, cakap dengan Allah, mengadu dengan Allah, zikir..apa-apa je yang kita rasa, luahkan pada Allah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. InsyaAllah, kita akan rasa lebih dekat dengan Allah, yakin pada Allah, dan natijahnya membentuk jiwa hamba yang mengenal Tuhannya dan sekaligus positif. Aamiin.

Klik sini untuk ilmu komunikasi dengan Allah.

Download e-book percuma Jiwa Positif Hidup BerTuhan sebanyak 7 volume dekat page tu.. Moga Allah merahmati kita semua...


No comments:

Post a Comment