6 WASIAT SAIDINA UMAR

6 WASIAT SAIDINA UMAR :

1. Jika engkau menemukan cela pada seseorang dan engkau mahu mencacinya, maka cacilah dirimu. Kerana, celamu lebih banyak darinya.

2. Bila engkau hendak memusuhi seseorang, maka musuhilah dahulu perutmu. Kerana, tidak ada musuh yang lebih berbahaya terhadapmu selain perut.

3. Bila engkau hendak memuji seseorang, pujilah ALLAH s.w.t.! Kerana, tiada seorang manusia pun lebih banyak dalam memberi kepadamu dan lebih santun lembut kepadamu selain DIA.

4. Jika engkau ingin meninggalkan sesuatu, maka tinggalkanlah kesenangan dunia. Sebab, andaikata engkau meninggalkannya, bererti engkau terpuji.

5. Bila engkau bersiap-siap untuk sesuatu, maka bersiaplah untuk mati. Kerana, jika engkau tidak bersiap untuk mati, engkau akan menderita, rugi penuh penyesalan.

6. Bilamana engkau ingin menuntut sesuatu, maka tuntutlah Akhirat. Kerana, engkau tak akan memperolehnya kecuali dengan mencarinya.

Wednesday 9 January 2013

MUHASABAH

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Sollu 'alan Nabi.

Sekadar peringatan buat diri yang lalai. Kita selalunya amat mudah untuk melihat kesalahan orang lain. Sangat jelas, dan diperbesar-besarkan. Namun, hakikatnya diri sendiri yang memerlukan koreksi dan turut melakukan kesalahan. 

Manusia tidak akan lari dari berbuat dosa, lalu apa yang membuatkan mereka menjadi manusia yang lebih baik adalah dengan mengambil iktibar dan memperbaiki kesalahan itu dengan taubat, berhenti melakukan kesilapan itu serta menghiasi diri dengan sifat yang diredhai Allah.



Bila kita sentiasa rasa kita betul dan orang lain salah, itu akan menjadi penyakit yang akan mengeruhkan jiwa kita. Kita perlu sentiasa muhasabah. Buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat. Memang, tak semua yang buruk itu adalah akibat balasan dosa kita, mungkin ianya adalah ujian untuk meningkatkan darjat dan sebagainya. Namun, sebagai hamba Allah, kita amat memerlukan sifat sentiasa rasa diri lemah, banyak dosa, dan perlu perbaikan untuk menjadikan kita sentiasa merendah diri di hadapan Allah dan dapat berubah menjadi lebih baik. Mencari hikmah. Bukannya menyalahkan orang lain atas apa yang berlaku.

2x5. Selalu, kita nampak orang lain buat kesalahan tertentu, lalu kita sibukkan diri dengan menuding jari pada orang itu, tanpa meneliti diri sendiri.Yang salah tak ditegur, yang melihat pun tak muhasabah. Kita semua lemah..tak ada daya upaya..tak perlu rasa diri lebih bagus dari orang lain, lebih mulia, lebih baik..Allah tak suka orang yang mensucikan diri sendiri sebab hakikat ketaqwaan setiap hamba-Nya, hanya Dia yang tahu.

When you point out one finger at other person, the other four fingers will point at you.

Jadi, jom muhasabah diri!

No comments:

Post a Comment