6 WASIAT SAIDINA UMAR

6 WASIAT SAIDINA UMAR :

1. Jika engkau menemukan cela pada seseorang dan engkau mahu mencacinya, maka cacilah dirimu. Kerana, celamu lebih banyak darinya.

2. Bila engkau hendak memusuhi seseorang, maka musuhilah dahulu perutmu. Kerana, tidak ada musuh yang lebih berbahaya terhadapmu selain perut.

3. Bila engkau hendak memuji seseorang, pujilah ALLAH s.w.t.! Kerana, tiada seorang manusia pun lebih banyak dalam memberi kepadamu dan lebih santun lembut kepadamu selain DIA.

4. Jika engkau ingin meninggalkan sesuatu, maka tinggalkanlah kesenangan dunia. Sebab, andaikata engkau meninggalkannya, bererti engkau terpuji.

5. Bila engkau bersiap-siap untuk sesuatu, maka bersiaplah untuk mati. Kerana, jika engkau tidak bersiap untuk mati, engkau akan menderita, rugi penuh penyesalan.

6. Bilamana engkau ingin menuntut sesuatu, maka tuntutlah Akhirat. Kerana, engkau tak akan memperolehnya kecuali dengan mencarinya.

Tuesday 26 June 2012

Just be THANKFUL

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Sollu 'alan Nabi.

Yasmin merupakan salah seorang yang menjadi ahli (member) kepada sebuah butik rangkaian produk kecantikan. Sewaktu tarikh hari lahirnya semakin hampir, dia mendapat notis supaya pergi ke butik tersebut untuk mengambil 'birthday gift'. Dengan hati berbunga-bunga, dia pun pergi dengan harapan untuk mendapat sesuatu yang best.

Apabila sampai, dia telah diberi hadiah berupa baucer bernilai RM20 dari penjaga butik. Yasmin terdiam. Dalam hati secara automatik dia berkata, "Baucer? U r not going to give me some of your lotions, skincare products, or anything??.."

Namun Yasmin tetap tersenyum dan beredar dengan rasa sedikit hampa.

Dalam perjalanan pulang, dia terfikir..betapa tak bersyukurnya dia. Suka hati butik tu la nak bagi apa..dia punya hak..aku hanya terima..baucer RM 20 banyak jugak tu..

Moral of the story : Macam tu jugak la kita dengan Allah, Allah Maha Kuasa. Dia Tuhan kita, terserah pada Dia nak bagi kita apa..Allah bukan macam manusia yang serba kekurangan..Dia tak perlukan kita, tak berkurang pun Kekuasaan Dia kalau kita tak puji Dia..Tapi Allah itu Maha Mengetahui, tahu apa yang terbaik untuk kita..hanya jiwa yang berserah diri kepada Allah merasa cukup dan tenang dengan Allah..hingga melahirkan rasa syukur dan redha..Hati yang bersyukur pasti akan sangat bahagia, sebab dia menghargai segala pemberian tanpa banyak soal..Kita biasanya tak puas hati sebab tak dapat apa yang kita nak..sedangkan Allah Maha Memberi, Maha Pengasih, pasti paling tahu apa yang patut kita dapat..yakinlah pada Allah, Tuhanmu dan Tuhanku..Tuhan seluruh alam..Allah akan tambahkan nikmat bagi hambaNya yang bersyukur...

Everything and anything, just be THANKFUL. :)




No comments:

Post a Comment